Kluzák z Gimli
Z Katopedia
Kluzák z Gimli (orig. The Gimli Glider) byl boeing 767-233 vyrobený v roce 1983 a zakoupený společností Air Canada, jeden z nejslavnějších civilních letounů v kanadské historii. Pro společnost létal od března 1983 až do konečného vyřazení v lednu 2008. Přezdívku „kluzák z Gimli“ získal stroj krátce po uvedení do provozu, když mu došlo poblíž Winipegu palivo, načež s ním kapitán Robert Pearson doplachtil k nouzovému přistání na bývalé vojenské letecké základně v Gimli.
Obsah |
Nouzové přistání v Gimli
Přezdívku „kluzák z Gimli“ získal stroj krátce po uvedení do provozu, když obsluhoval let Air Canada 143 na trase Montreal-Ottava-Edmonton. 23. července 1983 mu náhle došlo poblíž Winipegu palivo, načež s ním kapitán Robert Pearson doplachtil k nouzovému přistání na bývalé vojenské letecké základně v Gimli.
Příčinou nedostatku paliva byl souběh řady omylů pozemního personálu i posádky letadla v přepočtu jednotek, které vznikly v důsledku zmatků plynoucích ze souběžného používání imperiálních jednotek i metrické soustavy. Díky těmto chybám letoun odstartoval pouze s polovinou potřebného paliva. K rozvoji nebezpečné situace výrazně přispěla závada na palubním počítači, která vyřadila z činnosti přístroj ukazující aktuální množství paliva, což zabránilo posádce zavčas odhalit svůj omyl.
Společnost Air Canada svalovala vinu na piloty a pozemní údržbu, nicméně Aviation Safety Board of Canada dospěla k závěru, že hlavní vinu má společnost sama pro nedomyšlené předpisy a neadekvátní výcvik pozemního personálu i posádky.
Havárie z 23. července se stala námětem románu Freefall, filmu Falling from the Sky: Flight 174 a druhého dílu páté řady legendárního seriálu Letecké katastrofy, který dostal jméno Gimli Glider.
Odkazy
Externí odkazy
- Nouzové přistání B 767 Air Canada 23. 7. 1983 v Gimli
- The 156-tonne Gimli Glider in Flight Safety Australia, červenec 2003 (1MB PDF, anglicky)
- The Gimli Glider (článek z The Soaring Magazine; anglicky)
- Popis nehody na Aviation Safety Network (anglicky)