Mučednice čistoty

Z Katopedia

(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
m (Svaté)
Řádka 7: Řádka 7:
=== Svaté ===
=== Svaté ===
* sv. [[Anežka Římská]] (přelom 3. a 4. století)
* sv. [[Anežka Římská]] (přelom 3. a 4. století)
-
* sv. [[Svatá Lucie|Lucie]] (přelom 3. a 4. století)
+
* sv. [[Lucie ze Syrakus]] (přelom 3. a 4. století)
* sv. [[Svatá Voršila|Voršila]] (přelom 3. a 4. století)
* sv. [[Svatá Voršila|Voršila]] (přelom 3. a 4. století)
* sv. [[Svatá Dymphna|Dymphna]] (7. století)
* sv. [[Svatá Dymphna|Dymphna]] (7. století)

Verze z 9. 12. 2012, 21:41

Mučednice čistoty je termín označující mučednici či adeptku svatořečení, která ztratila život, když se bránila znásilnění či podobné formě zneuctění. Používá se zejména v rámci katolické církve. Mučednice čistoty jsou příkladem mravní odvahy a úcty k čistému a ctnostnému životu, vzorem odvážné věrnosti křesťanskému povolání i za cenu oběti života.

Nejznámější a nejuctívanější mučednicí čistoty moderní doby je sv. Maria Goretti (1890-1902), ovšem tento typ mučednictví často hraje významnou roli v osudu populárních starověkých mučednic, jako jsou např. sv. Lucie či sv. Anežka Římská a další.

Obsah

Známé mučednice čistoty

Svaté

Blahoslavené

Ostatní

Kritika

Uctívání a oficiální vyzdvihování mučednic čistoty je kritizováno některými (zejména feministickými, socialistickými a liberálními) skupinami mimo katolicismus, podle kterých je nevhodné, neboť nezaslouženě stigmatizuje ženy, které volily opačně či které byly nakonec násilím přemoženy, a vlastně přijímá náhled, že znásilnění špiní oběť a nikoliv pachatele.

Některé skupiny dodávají, že volba „raději smrt než znásilnění“ je špatná sama o sobě a proto by se neměla glorifikovat už z tohoto důvodu. Další zase argumentují, že znásilnění je špatné, ale smrt též a v některých případech nemusí být rozhodnutí raději smrt správné. Například v případě sv. Marie Goretti je v tomto směru namítáno, že její smrt byla těžkou ranou pro celou rodinu, neboť byla nejstarší dcera a v rodině bez otce a s nemocnou matkou prakticky vedla domácnost - a na základě toho je její rozhodnutí kritizováno jako „nemoudré“.

Ovšem asi nejdůležitější důvod k zuřivé nenávisti vůči mučednicím čistoty je právě vyzdvihování čistoty. Jen těžko se lze ubránit dojmu, že u některých kritiků je toto opravdu hlavní důvod, protože mučednice čistoty zpochybňují jejich zkažený život i tezi, že církev je příliš přísná a jejím požadavkův v sexuální morálce se nedá dostát. Stačí vzpomenout na nejzuřivější útok na památku sv. Marie Goretti, který podnikl v roce 1985 italský novinář Giordano Bruno Guerri (* 1950) svým dovusetstránkovým knižním pamfletem Povera santa, povero assassino (Ubohá svatá, ubohý vrah). Jeho hlavní argumentace (mimo pořádné porce výmyslů a pomluv) zněla, že „Marii Goretti není ke cti, že se nechala zabít pro takovou hloupou a bezvýznamnou hodnotu, jako je panenství, a že církev učinila ještě horší věc, když ji vyzdvihla jako příklad“.[1]

Celkově se diskuse na toto téma koncentruje právě nad osobou sv. Marie Goretti, neboť je to jednoznačně nejznámější a nejuctívanější mučednice čistoty moderní doby.

Odkazy

Související stránky

Reference

  1. Noel Crusz: Maria Goretti - Saint under siege in Sunday Times 7. července 2002
Osobní nástroje