Mučednice čistoty

Z Katopedia

(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
(Známé mučednice čistoty: + obrázek)
m (Známé mučednice čistoty)
 
(Není zobrazeno 9 mezilehlých verzí.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
'''Mučednice čistoty''' je termín označující ženu, která ztratila život, když se bránila [[znásilnění]] či podobné formě zneuctění. Používá se zejména v rámci [[Katolická církev|katolické církve]] a mluvčí jej zpravidla může použít v různě širokém významu: od označení kterékoliv takovéto ženy, až po nejužší, kdy je tak charakterizována pouze osoba uznaná katolickou církví za [[mučednice|mučednici]] (což se pojí i s přiznáním titulu [[svatý|svatá]] či [[blahoslavený|blahoslavená]]).
+
'''Mučednice čistoty''' je termín označující [[mučedník|mučednici]] či adeptku svatořečení, která ztratila život, když se bránila [[znásilnění]] či podobné formě zneuctění. Používá se zejména v rámci [[Katolická církev|katolické církve]]. Mučednice čistoty jsou příkladem mravní odvahy a úcty k čistému a ctnostnému životu, vzorem odvážné věrnosti křesťanskému povolání i za cenu oběti života.  
-
Pro křesťany jsou tyto mučednice příkladem mravní odvahy a úcty k čistému a ctnostnému životu, vzorem odvážné věrnosti křesťanskému povolání i za cenu oběti života. Nejznámější a nejuctívanější mučednicí čistoty moderní doby je sv. [[Maria Goretti]] (1890-1902), ovšem tento typ mučednictví často hraje významnou roli v osudu populárních [[starověk]]ých mučednic, jako jsou např. sv. [[Svatá Lucie|Lucie]] či sv. [[Anežka Římská]].
+
Nejznámější a nejuctívanější mučednicí čistoty moderní doby je sv. [[Maria Goretti]] ([[1890]]-[[1902]]), ovšem tento typ mučednictví často hraje významnou roli v osudu populárních [[starověk]]ých mučednic, jako jsou např. sv. [[Svatá Lucie|Lucie]] či sv. [[Anežka Římská]] a další.
== Známé mučednice čistoty ==
== Známé mučednice čistoty ==
[[Soubor:Maria Goretti.jpg|thumb|sv. [[Maria Goretti]]]]
[[Soubor:Maria Goretti.jpg|thumb|sv. [[Maria Goretti]]]]
=== Svaté ===
=== Svaté ===
-
* sv. [[Svatá Lucie|Lucie]] (přelom 3. a 4. století)
 
* sv. [[Anežka Římská]] (přelom 3. a 4. století)
* sv. [[Anežka Římská]] (přelom 3. a 4. století)
 +
* sv. [[Lucie ze Syrakus]] (přelom 3. a 4. století)
 +
* sv. [[Svatá Voršila|Voršila]] (přelom 3. a 4. století)
 +
* sv. [[Svatá Dymphna|Dymphna]] (7. století)
 +
* sv. [[Solange z Bourges]] (9. století)
* sv. [[Maria Goretti]] (1890-1902)
* sv. [[Maria Goretti]] (1890-1902)
=== Blahoslavené ===
=== Blahoslavené ===
 +
* bl. [[Laura Vicuña]] (1891-1904)
* bl. [[Karolina Kózka]] (1898-1914)
* bl. [[Karolina Kózka]] (1898-1914)
* bl. [[Albertina Berkenbrock]] (1919-1931)
* bl. [[Albertina Berkenbrock]] (1919-1931)
* bl. [[Antonia Mesina]] (1919-1935)
* bl. [[Antonia Mesina]] (1919-1935)
 +
* bl. [[Teresa Bracco]] (1924-1944)
 +
* bl. [[Anka Kolesárová]] (1928-1944)
* bl. [[Pierina Morosini]] (1931-1957)
* bl. [[Pierina Morosini]] (1931-1957)
* bl. [[Marie-Clémentine Anuarite Nengapeta]] (1939-1964)
* bl. [[Marie-Clémentine Anuarite Nengapeta]] (1939-1964)
=== Ostatní ===
=== Ostatní ===
-
* [[Anka Kolesárová]] (1928-1944)
+
* [[Marie Paschalis Jahn]] (1916-1945)
* [[Concetta Lombardo]] (1924-1948)
* [[Concetta Lombardo]] (1924-1948)
Řádka 26: Řádka 32:
Některé skupiny dodávají, že volba „raději [[smrt]] než [[znásilnění]]“ je špatná sama o sobě a proto by se neměla glorifikovat už z tohoto důvodu. Další zase argumentují, že znásilnění je špatné, ale smrt též a v některých případech nemusí být rozhodnutí raději smrt správné. Například v případě sv. [[Maria Goretti|Marie Goretti]] je v tomto směru namítáno, že její smrt byla těžkou ranou pro celou rodinu, neboť byla nejstarší dcera a v rodině bez otce a s nemocnou matkou prakticky vedla domácnost - a na základě toho je její rozhodnutí kritizováno jako „nemoudré“.
Některé skupiny dodávají, že volba „raději [[smrt]] než [[znásilnění]]“ je špatná sama o sobě a proto by se neměla glorifikovat už z tohoto důvodu. Další zase argumentují, že znásilnění je špatné, ale smrt též a v některých případech nemusí být rozhodnutí raději smrt správné. Například v případě sv. [[Maria Goretti|Marie Goretti]] je v tomto směru namítáno, že její smrt byla těžkou ranou pro celou rodinu, neboť byla nejstarší dcera a v rodině bez otce a s nemocnou matkou prakticky vedla domácnost - a na základě toho je její rozhodnutí kritizováno jako „nemoudré“.
-
Ovšem asi nejdůležitější důvod k zuřivé nenávisti vůči mučednicím čistoty je právě vyzdvihování čistoty. Jen těžko se lze ubránit dojmu, že u některých kritiků je toto opravdu hlavní důvod, protože mučednice čistoty zpochybňují jejich zkažený život i tezi, že církev je příliš přísná a jejím požadavkův v sexuální morálce se nedá dostát. Stačí vzpomenout na nejzuřivější útok na památku sv. Marie Goretti, který podnikl v roce [[1985]] italský novinář [[Giordano Bruno Guerri]] (* 1950) svým dovusetstránkovým knižním [[pamflet]]em ''Povera santa, povero assassino'' (Ubohá svatá, ubohý vrah). Jeho hlavní argumentace zněla, že ''„Marii Goretti není ke cti, že se nechala zabít pro takovou '''hloupou a bezvýznamnou hodnotu''', jako je panenství, a že církev učinila ještě horší věc, když ji vyzdvihla jako příklad“''.<ref>[[Noel Crusz]]: ''[http://www.sundaytimes.lk/020707/plus/7.html Maria Goretti - Saint under siege]'' in ''[http://www.sundaytimes.lk/020707/ Sunday Times]'' 7. července 2002</ref>
+
Ovšem asi nejdůležitější důvod k zuřivé nenávisti vůči mučednicím čistoty je právě vyzdvihování [[čistota|čistoty]]. Jen těžko se lze ubránit dojmu, že u některých kritiků je toto opravdu hlavní důvod, protože mučednice čistoty zpochybňují jejich zkažený život i tezi, že církev je příliš přísná a jejím požadavků v [[sexuální morálka|sexuální morálce]] se nedá dostát. Stačí vzpomenout na nejzuřivější útok na památku sv. Marie Goretti, který podnikl v roce [[1985]] italský novinář [[Giordano Bruno Guerri]] (* 1950) svým dovusetstránkovým knižním [[pamflet]]em ''Povera santa, povero assassino'' (Ubohá svatá, ubohý vrah). Jeho hlavní argumentace (mimo pořádné porce výmyslů a pomluv) zněla, že ''„Marii Goretti není ke cti, že se nechala zabít pro takovou '''hloupou a bezvýznamnou hodnotu''', jako je [[panenství]], a že církev učinila ještě horší věc, když ji vyzdvihla jako příklad“''.<ref>[[Noel Crusz]]: ''[http://www.sundaytimes.lk/020707/plus/7.html Maria Goretti - Saint under siege]'' in ''[http://www.sundaytimes.lk/020707/ Sunday Times]'' 7. července 2002</ref>
Celkově se diskuse na toto téma koncentruje právě nad osobou sv. [[Maria Goretti|Marie Goretti]], neboť je to jednoznačně nejznámější a nejuctívanější mučednice čistoty moderní doby.
Celkově se diskuse na toto téma koncentruje právě nad osobou sv. [[Maria Goretti|Marie Goretti]], neboť je to jednoznačně nejznámější a nejuctívanější mučednice čistoty moderní doby.
Řádka 37: Řádka 43:
[[Kategorie:Mučedníci]]
[[Kategorie:Mučedníci]]
 +
[[Kategorie:Mučednice čistoty]]
[[Kategorie:Oběti vražd]]
[[Kategorie:Oběti vražd]]

Aktuální verze z 1. 9. 2018, 10:46

Mučednice čistoty je termín označující mučednici či adeptku svatořečení, která ztratila život, když se bránila znásilnění či podobné formě zneuctění. Používá se zejména v rámci katolické církve. Mučednice čistoty jsou příkladem mravní odvahy a úcty k čistému a ctnostnému životu, vzorem odvážné věrnosti křesťanskému povolání i za cenu oběti života.

Nejznámější a nejuctívanější mučednicí čistoty moderní doby je sv. Maria Goretti (1890-1902), ovšem tento typ mučednictví často hraje významnou roli v osudu populárních starověkých mučednic, jako jsou např. sv. Lucie či sv. Anežka Římská a další.

Obsah

Známé mučednice čistoty

Svaté

Blahoslavené

Ostatní

Kritika

Uctívání a oficiální vyzdvihování mučednic čistoty je kritizováno některými (zejména feministickými, socialistickými a liberálními) skupinami mimo katolicismus, podle kterých je nevhodné, neboť nezaslouženě stigmatizuje ženy, které volily opačně či které byly nakonec násilím přemoženy, a vlastně přijímá náhled, že znásilnění špiní oběť a nikoliv pachatele.

Některé skupiny dodávají, že volba „raději smrt než znásilnění“ je špatná sama o sobě a proto by se neměla glorifikovat už z tohoto důvodu. Další zase argumentují, že znásilnění je špatné, ale smrt též a v některých případech nemusí být rozhodnutí raději smrt správné. Například v případě sv. Marie Goretti je v tomto směru namítáno, že její smrt byla těžkou ranou pro celou rodinu, neboť byla nejstarší dcera a v rodině bez otce a s nemocnou matkou prakticky vedla domácnost - a na základě toho je její rozhodnutí kritizováno jako „nemoudré“.

Ovšem asi nejdůležitější důvod k zuřivé nenávisti vůči mučednicím čistoty je právě vyzdvihování čistoty. Jen těžko se lze ubránit dojmu, že u některých kritiků je toto opravdu hlavní důvod, protože mučednice čistoty zpochybňují jejich zkažený život i tezi, že církev je příliš přísná a jejím požadavků v sexuální morálce se nedá dostát. Stačí vzpomenout na nejzuřivější útok na památku sv. Marie Goretti, který podnikl v roce 1985 italský novinář Giordano Bruno Guerri (* 1950) svým dovusetstránkovým knižním pamfletem Povera santa, povero assassino (Ubohá svatá, ubohý vrah). Jeho hlavní argumentace (mimo pořádné porce výmyslů a pomluv) zněla, že „Marii Goretti není ke cti, že se nechala zabít pro takovou hloupou a bezvýznamnou hodnotu, jako je panenství, a že církev učinila ještě horší věc, když ji vyzdvihla jako příklad“.[1]

Celkově se diskuse na toto téma koncentruje právě nad osobou sv. Marie Goretti, neboť je to jednoznačně nejznámější a nejuctívanější mučednice čistoty moderní doby.

Odkazy

Související stránky

Reference

  1. Noel Crusz: Maria Goretti - Saint under siege in Sunday Times 7. července 2002
Osobní nástroje